Dag 1 t/m 4 - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van de nichtjes Bijl - WaarBenJij.nu Dag 1 t/m 4 - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van de nichtjes Bijl - WaarBenJij.nu

Dag 1 t/m 4

Door: Nichtjes

Blijf op de hoogte en volg de nichtjes

05 Mei 2015 | Kameroen, Buéa

Dag 1: Reisdag
Daar gaan we dan, na er een aantal maanden mee bezig te zijn geweest, vliegen we vandaag echt naar Douala in Kameroen! Om 3.30 gaat de wekker, en om 4.45 vertrekken we uit Hierden naar Brussel. Chris en Kees brengen ons met een busje naar het vliegveld. Om 10.30 vertrekt onze vlucht, heel relaxt! We hebben allemaal een tvtje en krijgen om de haverklap iets te eten of drinken. En dan, na 6.20 uur vliegen, landen we, eindelijk, in Douala! Nog even bang dat niet alle koffers zijn meegegaan, maar ook dat komt goed. We worden veel gecheckt, gele vaccinatieboekje, paspoort, inhoud van de koffer, etc. Maar dan mogen we eindelijk het land in. Mieke staat ons al op te wachten en we gaan geld wisselen voor Kameroense Franken. Na het wisselen stappen we in de taxi (4 achterin en 2 voorin is heel gewoon) en we rijden naar Buea. De reis daarheen duurt ongeveer 1,5 uur, en in die tijd kijken we onze ogen uit. Overal kraampjes langs de weg, mensen op en langs de straat, toeterende taxi's, overal motoren, wegversmallingen, etc. Het is nu al zo anders dan een paar uur geleden! Na die 1,5 uur vol nieuwe indrukken arriveren we bij het guesthouse van het Mount Mary Hospital. Daar is Alima om ons op te wachten. Zij leidt ons rond door het guesthouse en laat ons de kamers zien. Wel even wennen hoor, kakkerlakken, gekko's, klamboes, en lekker dikke dekens op het bed! Walters komt ook naar het guesthouse, hij is een contactperoon van LiveBuild in Kameroen. Samen gaan we iets eten bij een klein restaurantje. Kip met dodo (gefrituurde planteen), of rijst. Na een lange dag gaan we naar bed. Gillend van de kakkerlakken en met het licht aan vallen Judith en Marlon in slaap, Charlotte en Florentine hebben nergens last van ;)

Dag 2: Chillen in Buea
De volgende dag, zondag, is Charlotte jarig! We toeteren haar wakker en ontbijten met dodo en ei. Alima kookt het voor ons. We hadden ook sinaasappel bij het ontbijt, dat je in je mond moet uitknijpen, niet pellen dus. Na het ontbijt wandelen we met z'n vieren een stukje door de omgeving. Dan valt op hoe erg wij opvallen. Overal word je aangestaard, kinderen die giechelend naar je zwaaien, en ook veel gefronste blikken.
En dan ontmoeten we Mieke en pakken we een taxi naar Mounia Market, een van de weinige markten die open is op zondag. Wat we daar zien is heel moeilijk te beschrijven. Veel kraampjes, allemaal met andere producten: kruiden, pepers, groenten, vlees, vis, bh's, levende kippen die voor je neus worden geslacht, prachtige stoffen, en nog veel meer. Sommigen vinden het geweldig dat we er zijn en maken een praatje. Anderen kijken ons een beetje wantrouwig aan. Na een half uurtje zijn we verzadigd van alle indrukken en ploffen we neer op een terrasje. Het leuke is dat we daar de hele markt aan ons voorbij zien trekken. Allerlei mensen komen voorbij met hun spullen om ze te slijten. Judith past een bril en is direct verloofd met de brillenman. Er lopen meisjes met slowboys (slakken op een stokje) op hun hoofd in emmers en mensen die ons willen bekeren: ''god is the answer'', prachtig gekleden mensen die terug komen uit de kerk, en ondertussen druk verkeer, toeterende taxi's en veel motoren. Ook die zijn meestal overbeladen: 3 of 4 mensen erop kan best! Het is heerlijk om daar even te zitten, ondertussen eten we mango van de markt. Na een tijdje gaan we naar het studentengedeelte van Buea, en zien de universiteit. Bij een juicebar drinken we superlekkere smoothies, die je overigens bijna nergens kunt krijgen. We eten frietjes en gaan dan even terug naar het guesthouse om kort op te frissen en malariapillen te pakken voor bij het eten. De hele dag hangt er al een grimmige sfeer rondom het ziekenhuis. Veel vrouwen die gillen, waarschijnlijk is er iemand overleden. Bijzonder en naar om te zien hoe ze hun gevoel openlijk uiten. ‘s Avonds eten we in een luxe restaurant met wifi. Iedereen stuurt berichtjes en checkt Facebook, zeker Charlotte! Walters en ook Emilia, een lokale medewerker van LiveBuild, zijn bij het etentje. Als toetje heeft Walters een verjaardagstaart voor Charlotte geregeld, wat een leuk einde van de dag! We eten deze op en gaan terug naar het guesthouse, waar we al gauw in slaap vallen.

Dag 3: Bezoek aan Kasema in Kake II

Maandag vertrekken we na een ontbijt van Alima met de taxi naar de oude buurt van Mieke. Daar staat zij ons met Emilia op te wachten om met een busje naar KakeII te vertrekken. Het is fijn dat we nu 'gewoon' kunnen zitten, want het is 2 uur rijden. In de auto legt Emilia ons alles uit over het project, hoe het is gestart, de doelstellingen, enzovoorts. Kasema is een waterproject voor 4 dorpen, waarvoor ze water uit he tnabijgelegen kratermeer halen, dit filteren en opslaan en dan naar kranen in het dorp of bij mensen thuis laten stromen. Het belangrijkste aan het project is dat de lokale mensen worden getraind om alles te regelen wat nodig is, zodat ze het zelf kunnen managen als LiveBuild weer weg gaat. Als we aankomen, worden we heel hartelijk ontvangen in het kantoortje door James; het aanspreekpunt van het project. Ook is daar de man die het project managet. Ze vertellen ons hoe het project werkt, en geven ons vervolgens een rondleiding in Kake II, het dorp dat het dichtst bij het meer ligt en dus het eerst water zal gaan krijgen als de 9 kilometer lange pijpleiding af is. We zien de taps, die al geplaatst zijn. Vervolgens worden we een stuk door de jungle meegenomen om een watertank te bekjiken. Ondertussen vertellen de mannen van het project ons meer over het land en laten ze ons cacao- en bananenbomen zien. De cacaovrucht wordt voor ons geplukt, tegen de boom stukgeslagen en we mogen de pitten/bonen met vruchtvlees eraan proeven. Lekker zoet! Als we teruggaan, stappen we in het busje om naar het kratermeer te gaan. Judith voelt zich de hele dag al niet goed, en iedereen houdt heel lief rekening met haar. Er wordt besloten om niet lopend, maar met motoren, bikes, naar het meer te gaan. Achterop dus! Een beetje spannend, maar vooral heel gaaf! Soms met z'n 2en achterop crossen we door de supermooie jungle naar het kratermeer, dat nog mooier is! Een voor een arriveert iedereen bij het meer. Vanaf daar vertrekken bootjes naar de overkant. We lopen een stukje verder naar een mooi uitzichtpunt, een prachtig, tropisch, gezicht. We moeten 100x op de foto met 5 verschillende camera's, heel grappig. Dan gaan we weer terug op de bikes, en met het busje terug naar Buea. We ontspannen en douchen ons met een bakje water, en pakken dan de taxi om wat te eten in de stad. Daarna terug naar het guesthouse, waar we nog even lachend nakletsen van de bijzondere dag!

Dag 4: Naar Limbe
We hebben een wandeling van 4 uur gemaakt naar Limbe, een stad aan zee. Daar zijn we vandaag heerlijk aan het ontspannen in een hotel met airco en eem heuse douche. Best even lekker! Morgen kijken we hier verder rond.

Jullie horen snel weer van ons, hopen we!

• 05 Mei 2015 - 19:55

Denise:

Super leuk om allemaal te lezen!!! En wat vertellen jullie leuk (Ik meen Marlon te herkennen uit de schrijfstijl? ;-) ) benieuwd naar het volgende verslag!!!!

• 05 Mei 2015 - 19:57

Lies Van Vliet:

Wat gaaf om te lezen. Jullie zijn nog maar drie (!) dagen weg en hebben al zoveel gedaan en gezien! Super! Liefs xx

• 05 Mei 2015 - 20:24

Janny Den Boer:

Wauw, wat een ervaringen beleven jullie op deze manier. Heel waardevol om via jullie uitgebreide verslag mee te kunnen leven. Ben benieuwd wat er allemaal nog volgt. Groetjes.

• 05 Mei 2015 - 22:20

Chris:

Wauw, wat een andere wereld! Heel leuk om te lezen :-) Er komt vast nog veel meer leuks, bijzonders en exotisch op jullie pad! Geniet lekker en ik kijk uit naar jullie volgende blog!

• 06 Mei 2015 - 08:32

Trees Kroeze :

Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. En al zoveelhebben gedaan. De dat jullie met heel veel verhalen maar hopelijk ookveel foto's terug komen.geniet er maar lekker van met zijn allen. Heel veel groetjes . Trees

• 06 Mei 2015 - 09:15

Saapke:

Superleuk om te lezen, wat een verhalen! :) Heel erg leuk! Veel plezier daar en geniet ervan!

• 06 Mei 2015 - 14:09

Ruth:

Kakkerlakken, gekko's, clowboys, dodo en ei... pfff ;( nu al heel veel respect voor jullie!! Zal vast een onvergetelijke trip zijn. Ik wens jullie nog heel veel plezier en mooie momenten daar. Beleef, overleef en bewonder! Groetjes, Ruth

• 06 Mei 2015 - 19:59

Lyan:

Wat een avonturen, leuk om te lezen hoor! Ga zo door! xx

• 07 Mei 2015 - 12:38

Emma:

Jeu, wat een spektakel! Superleuk om te lezen. Ik verheug me reeds op de foto's.
    En ik hoop dat Judith zich al (gauw) beter voelt ! x

• 07 Mei 2015 - 19:24

Corien:

Super avonturen meiden, ik hoop dat het zo leuk blijft! XX Corien